Algemene Voorwaarden voor gebruik van Zoofy.nl als vakman
1 GELDIGHEIDSGEBIED
Zoofy BV, Amstelveenseweg 88-4, 1075 XJ, Amsterdam, Nederland, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: 63693771(hierna: ZOOFY) heeft als hoofddoel het bij elkaar brengen van vraag en aanbod opdat het voor particulier en bedrijven KLANT/OPDRACHTGEVER) mogelijk is om via de website zoofy.nl (hierna: PLATFORM) op eenvoudige wijze bij de Kamer van Koophandel geregistreerde vakmannen (hierna: VAKMAN) in te huren voor het verrichten van werkzaamheden (hierna: KLUSSEN).
2 VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST
VAKMAN staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en voert beroepshalve klussen/ herstelwerkzaamheden uit in de breedste zin van het woord bij particulieren en bedrijven.
3 SLUITING VAN DE GEBRUIKSOVEREENKOMST EN LIDMAATSCHAP
De VAKMAN verzoekt ZOOFY gebruik te mogen maken van de faciliteiten van ZOOFY (gebruiksovereenkomst) door akkoord te gaan met en het accepteren van deze Algemene Voorwaarden en door zich op het platform aan te melden en een lidmaatschap af te nemen.
De minimumlooptijd van een betaald lidmaatschap bedraagt één jaar, of één maand. VAKMAN kan het lidmaatschap schriftelijk opzeggen met een mail naar [email protected], hierbij geldt een opzegtermijn van één maand. Indien er geen opzegging plaatsvindt, wordt het lidmaatschap automatisch met een maand verlengd, waarbij automatisch een factuur wordt gegenereerd.
4 FACILITEREN
5 OVERIGE PLICHTEN VAN ZOOFY
ZOOFY is verplicht,
6 PLICHTEN VAN DE VAKMAN
Bij de aanmelding op het platform verstuurt of verstrekt de VAKMAN de volgende gegevens/documenten aan ZOOFY:
7 ANNULEREN
KLANT/OPDRACHTGEVER gaat met VAKMAN een overeenkomst op afstand aan. Dit betekent dat KLANT/OPDRACHTGEVER de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van bevestiging zonder opgaaf van redenen kan ontbinden. Dit geldt niet indien: a) de klus volledig is afgerond binnen de bedenktermijn b) de aanvraag een spoedreparatie betreft. Onder spoed wordt verstaan een klus die binnen 4 uur uitgevoerd dient te worden. Op PLATFORM worden deze klussen aangeboden onder de opties: SPOED en MORGEN.Indien een KLANT/OPDRACHTGEVER korter dan 24 uur voor aanvang van de werkzaamheden annuleert en indien de VAKMAN reeds onderweg is naar locatie van KLANT/OPDRACHTGEVER hierbij de ''ik ben onderweg knop'' indrukt en aan kan tonen dat hij aanwezig was op het juiste klusadres, kan de VAKMAN aanspraak maken op de overeengekomen vergoeding ter hoogte van de prijs voor €25,-, indien en voor zover de KLANT/OPDRACHTGEVER dit via de betalingsdienstaanbieder heeft betaald.ZOOFY zal de betreffende vergoedingen namens VAKMAN bij de KLANT/OPDRACHTGEVER in rekening brengen, tenzij VAKMAN per ommegaande na mededeling van de annulering aan ZOOFY anders aangeeft.
8 VERGOEDINGEN EN BETALINGEN
Alle betalingen van de KLANT/OPDRACHTGEVER aan de VAKMAN voor de vergoeding van de (afgeronde) werkzaamheden verlopen via ZOOFY. Alle betalingen zijn inclusief de btw. De actuele vergoedingen voor werkzaamheden staan vermeld bij elke klusaanvraag die aan VAKMAN wordt aangeboden. De tarieven zijn inclusief de btw en gelden per uur of indien zo aangegeven voor een vast tarief, prijs per m2, prijs per meter, of andere eenheid. ZOOFY heeft het recht prijzen te actualiseren. Hierover dient ZOOFY de VAKMAN tijdig te informeren.Het staat ZOOFY vrij om haar eigen KLANT-tarieven te hanteren. Deze wijken af van de vergoeding (genoemd onder artikel 8 lid 2) die de vakman ontvangt voor de uitvoering van zijn werkzaamheden.Indien KLANT/OPDRACHTGEVER een prijsindicatie/offerte voor de geplande werkzaamheden wenst te ontvangen staat het VAKMAN vrij om naar eigen inzicht een totaalprijs met KLANT/OPDRACHTGEVER af te stemmen. ZOOFY heeft het recht om hierop een vergoeding van tenminste 15% in te houden als verdiensten voor de bemiddeling.ZOOFY is ten alle tijden gerechtigd ten laste van VAKMAN bedragen in te houden over de - conform artikel 7 van deze Algemene Voorwaarden door KLANT/OPDRACHTGEVER - betaalde vergoedingen/annuleringskosten.ZOOFY hanteert een systeem van 'reversed billing'. Na afronding van iedere klus (klusaanvraag) stuurt ZOOFY de VAKMAN per e-mail of in de daardoor ontwikkelde applicatie een specificatie van de vergoeding die VAKMAN ontvangt voor de afgeronde klus.ZOOFY zal het door de KLANT/OPDRACHTGEVER betaalde bedrag in bewaring houden voor de VAKMAN. De uitbetaling van de door de KLANT/OPDRACHTGEVER betaalde vergoedingen vindt in de regel tweemaal per maand plaats. De eerste uitbetalingsperiode valt doorgaans op de 15e dag van de maand, de tweede uitbetalingsperiode valt op de laatste dag van de maand.ZOOFY houdt betalingen voor werkzaamheden in bewaring voor een periode van tenminste 14 dagen, waarin KLANT/OPDRACHTGEVER zich kan melden met klachten over de verrichte werkzaamheden. Dit houdt in dat klussen die zijn gefactureerd tussen de 1e en 15e van de maand worden uitgekeerd op laatste dag van de maand. Klussen die zijn gefactureerd tussen de 15e en laatste dag van de maand worden uitgekeerd op de 15e van de volgende maand.De service fee en vergoedingen die KLANT/OPDRACHTGEVER rechtstreeks aan ZOOFY betaalt maakt geen onderdeel uit van de vergoeding waar VAKMAN rechten aan kan ontlenen.Indien VAKMAN minder dan 24 uur voor aanvang van de opdracht annuleert door een omstandigheid die de VAKMAN kan worden toegerekend, heeft ZOOFY recht op het onherroepelijk standaardbedrag/boete van €149,- wegens gederfde inkomsten.Direct na afronding van de klus stelt de VAKMAN via de ZOOFY app een factuur op en laat de klant betalen via QR code. Alleen dan is VAKMAN altijd verzekerd van een uitbetaling. Zonder betaling via QR code blijft VAKMAN verantwoordelijk voor het innen van niet betaalde vergoedingen. ZOOFY zal het herinneringstraject en het gehele incassotraject op zich nemen. Indien een betaling alsnog wordt ontvangen zal ZOOFY de vergoeding aan VAKMAN zo snel mogelijk uitbetalen. De door VAKMAN aan ZOOFY te betalen bedragen en/of boetes kunnen worden ingehouden op de te ontvangen uitbetaling van VAKMAN. Indien VAKMAN een OPDRACHT accepteert waar VAKMAN acceptatie kosten voor moet betalen, staat ZOOFY in zijn recht om deze kosten ook bij annulering van OPDRACHT door KLANT te laten staan.
9 COMPENSATIE
Indien de VAKMAN verdere werkzaamheden van welke aard dan ook wil leveren aan een KLANT/OPDRACHTGEVER (of door een KLANT/OPDRACHTGEVER wordt gevraagd deze te leveren) waarvoor de VAKMAN de afgelopen 24 maanden nog een opdracht heeft gekregen via ZOOFY, wijst de VAKMAN KLANT/OPDRACHTGEVER erop dat hiervoor een klusaanvraag via ZOOFY vereist is. VAKMAN dient ZOOFY hierover direct te informeren waarna de bevestiging van de klus direct op naam van de VAKMAN wordt gezet.Indien de VAKMAN nieuwe aanvragen voor werkzaamheden van een via ZOOFY gerelateerde KLANT/OPDRACHTGEVER aanvaardt die niet via het platform worden afgewikkeld, heeft ZOOFY recht op betaling van een redelijke compensatie voor de inkomstenderving ter hoogte van 2.000 euro exclusief btw.Indien de VAKMAN werkzaamheden (of een deel van de werkzaamheden) buiten ZOOFY om in rekening brengt bij een KLANT/OPDRACHTGEVER, heeft ZOOFY recht op betaling van een redelijke compensatie voor de inkomstenderving ter hoogte van €2.000 exclusief btw.
10 AANSPRAKELIJKHEID
ZOOFY is niet aansprakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst tot werkzaamheden door de VAKMAN en/of de KLANT/OPDRACHTGEVER.Voor het overige is ZOOFY conform de wettelijk voorschriften aansprakelijk bij een schending van contractuele en niet- contractuele plichten door ZOOFY. ZOOFY is echter alleen aansprakelijk voor schadevergoeding – ongeacht op welke rechtsgrond – bij opzet en grove nalatigheid. Bij grove nalatigheid is ZOOFY alleen aansprakelijk voor schade als gevolg van een schending van de Algemene Voorwaarden voor gebruik van het platform als VAKMAN.De pagina’s op de website van ZOOFY bevatten links naar websites die door derden worden beheerd en van welke inhoud ZOOFY mogelijk niet op de hoogte is. Links naar andere websites zijn enkel bedoeld om het navigeren te vergemakkelijken. ZOOFY is niet verantwoordelijk voor de inhoud van andere websites.VAKMAN verbindt zich voor de uitvoering van de overeenkomst tot werkzaamheden met de KLANT/OPDRACHTGEVER en/of gebruiksovereenkomst met ZOOFY uitdrukkelijk niet tot het sluiten van een arbeidscontract met ZOOFY. De inhoud van de overeenkomst tot werkzaamheden wordt overeengekomen tussen VAKMAN en KLANT/OPDRACHTGEVER.
11 BEËINDIGING
De gebruiksovereenkomst, waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, loopt voor onbepaalde tijd en kan door beide partijen te allen tijde per direct worden opgezegd. De opzegging dient schriftelijk te geschieden; een mededeling per e-mail is voldoende.Indien de gebruiksovereenkomst door ZOOFY wordt opgezegd in verband met aan VAKMAN toerekenbare omstandigheden, is ZOOFY gerechtigd om de eventueel nog lopende boekingen, c.q. overeenkomst tot werkzaamheden van de betreffende VAKMAN met KLANT/OPDRACHTGEVER namens VAKMAN te annuleren.Indien de gebruiksovereenkomst door VAKMAN om ongeacht welke reden wordt opgezegd, dan is ZOOFY onherroepelijk gerechtigd om voor nog lopende en niet uitgevoerde boekingen de overeenkomst tot werkzaamheden namens VAKMAN per direct op te zeggen en KLANT/OPDRACHTGEVER daarvan op de hoogte te stellen.ZOOFY heeft het recht de toezending van klusaanvragen aan de VAKMAN te staken als deze meer dan een maand geen klusaanvragen accepteert. Op verzoek van de VAKMAN kan de toezending ieder moment weer hervat worden.ZOOFY heeft verder het recht de toezending van klusaanvragen aan de VAKMAN te staken indien:a) een KLANT/OPDRACHTGEVER zich meermalen heeft beklaagd over de door VAKMAN verrichte werkzaamhedenb) het gemiddelde van de KLANT/OPDRACHTGEVER beoordelingen voor VAKMAN uitkomt onder de norm die ZOOFY stelt van tenminste 3,5 sterren op basis van een 5 sterren systeemc) VAKMAN zich niet houdt aan de afspraken zoals opgeschreven in deze Algemene Voorwaarden. Verwijdering van het platform betekent nog steeds dat alle genoemde artikelen van toepassing zijn.d) zich andere omstandigheden voordoen die naar oordeel van ZOOFY onacceptabel zijn
12 SLOTBEPALINGEN
De VAKMAN gaat ermee akkoord dat ZOOFY tijdens de looptijd van de gebruiksovereenkomst met de VAKMAN en tot zes maanden erna per e-mail, telefonisch of per post contact met hem opneemt om de aanbiedingen op het PLATFORM te verbeteren of uit te breiden, te informeren naar zijn tevredenheid over aanbiedingen op het platform en hem in te lichten over aanvullingen, uitbreidingen, nieuwigheden en samenwerkingsaanbiedingen.De VAKMAN heeft gedurende de looptijd van de samenwerking het recht andere opdrachten voor niet via ZOOFY verkregen KLANT/OPDRACHTGEVER en uit te voeren, ook zonder dat ZOOFY hiervan op de hoogte is.De partijen zijn verplicht de wettelijke voorschriften inzake de bescherming van persoonsgegevens na te leven. De VAKMAN gebruikt de persoonsgegevens van de KLANT/OPDRACHTGEVER die in het kader van een boekingsaanvraag met hem worden gedeeld, uitsluitend voor de nakoming van de betreffende gesloten overeenkomst tot werkzaamheden tussen KLANT/OPDRACHTGEVER en ZOOFY.ZOOFY en de VAKMAN behandelen gegevens van KLANT/OPDRACHTGEVER EN, procedures, door de partijen te leveren diensten en de verdiensten (ook na beëindiging van de samenwerking) streng vertrouwelijk, indien en voor zover ze niet conform wettelijke voorschriften of contractuele afspraken verplicht zijn respectievelijk het recht hebben deze te delen.ZOOFY behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen. De voorwaarden worden bij iedere klusaanvraag beschikbaar gesteld aan de VAKMAN door middel van een link. Indien de VAKMAN niet binnen twee weken na ontvangst van de e-mail bezwaar maakt tegen de geldigheid van de nieuwe Algemene Voorwaarden, gelden de wijzigingen van de Algemene Voorwaarden als overeengekomen.Het Nederlands recht is van toepassing op deze overeenkomst
Laatste wijziging 23 mei 2023